آسمون فیروزه‌ای زندگی من

خیر و صلاحم را درپرتو زرین و شکوهمند رفعت می بینم. اکنون گندمزارهای طلایی الهی رو به رویم قرار دارد و مرا به خود می خواند.

آسمون فیروزه‌ای زندگی من

خیر و صلاحم را درپرتو زرین و شکوهمند رفعت می بینم. اکنون گندمزارهای طلایی الهی رو به رویم قرار دارد و مرا به خود می خواند.

دست پخت

این پست به درخواست تنی چند از دوستان عزیز نگاشته شده است و جا دارد همین جا از خانم یلدا که سال گذشته به ایشان قول دادم اما به آن عمل نکردم، عذرخواهی کنم. البته احتمال می دهم آن چه موجب بدقولی من شده، قصد نوشتن یک پست مصور بوده که البته به مرور زمان از یادم رفته است.به هر حال از این خواننده محترم پوزش می طلبم.

و اما بعد:

هر کسی در آشپزی فوت و فن هایی به کار می بندد که باعث می شود، نتیجه به دست آمده با دست پخت دیگران یکسان نباشد. برای همین است که همه ما از مواد اولیه مشابهی استفاده می کنیم اما دست پختی متفاوت با دیگران داریم. در این میان تجربه بسیار مهم است. صدالبته اولین سوپهای جویی که می پختم به خوشمزگی سوپهای چند سال اخیرم نبوده اند و این مهارت فقط و فقط به مدد تجربه ای به دست آمده که آن را بی کم و کاست در اختیار شما عزیزان قرار می دهم.

اولین قدم برای پختن یک سوپ خوشمزه، داشتن یک عصاره مرغ خوش طعم است. نه! اشتباه برداشت نکنید. من هیچ عقیده ای به این عصاره های آماده مرغ ندارم بلکه خودم در خانه آن را تهیه می کنم.

من خودم مرغ را تکه تکه می کنم و کار تکه کردن فروشنده ها را نمی پسندم. چون برای خوش طعم شدن مرغ، باید تکه ها کوچک باشد و فروشنده ها علاوه بر این که مرغ را درشت تکه می کنند. قسمت استخوانی پشت مرغ را طوری برش می زنند که استخوان به ران یا سینه متصل است.

در تهیه غذاها فقط از ران و سینه استفاده می کنم و بال و گردن و پشت را برای تهیه عصاره مرغ کنار می گذارم. 

عموما وقتی 5 یا 6 مرغ می خرم، بال و گردن و پشت آنها + 2 یا 3 ران کامل را در قابلمه ای بزرگ می ریزم و به آن آب اضافه کرده و روی شعله قرار می دهم تا جوش آید. وقتی جوش آمد، کف روی مواد را می گیرم. حالا وقت اضافه کردن سبزیجات است. 2 یا 3 هویج پوست گرفته تکه شده، یکی دو عدد فلفل دلمه ای بدون دانه، یکی دو ساقه کرفس، تکه های بزرگ دو پیاز، چند حبه سیر پوست گرفته، چند شاخه دارچین، چند عدد هل و کمی پودر کاری در قابلمه ریخته و شعله را کم نموده اجازه می دهم تا مواد بیش از سه ساعت با حرارت کم بپزند.

پس از خاموش کردن شعله و سرد شدن مواد، تکه های مرغ را از استخوان جدا کرده و ریش ریش می کنم. سبزیجات را دور ریخته و آب مرغ را صاف نموده به مرغ ریش ریش شده می افزایم.

ماده حاصله را در ظرفهای دردار ریخته و فریز می کنم. به این ترتیب همیشه عصاره مرغ غلیظ و خوش طعمی در اختیار دارم که از آن در پخت سوپها و حتی عدسی استفاده می کنم.

و اما سوپ جو ساده:

مواد مورد نیاز: جو پرک / هویج / پیاز / کمی روغن و کره / جعفری / نمک، فلفل، دارچین و زعفران دم کرده / آبلیمو



من ترجیح می دهم که از جو پرک در تهیه سوپ استفاده کنم. (دوست ندارم جو کامل زیر دندانم بیاید. ) نیم ساعت قبل از پخت جو پرک را خیس کرده و سپس می پزم. وقتی نیم پز شد، هویج را اضافه می کنم و تا هویج بپزد، یک پیاز داغ حسابی آماده می کنم. البته از مقدار کمی روغن و بیشتر کره استفاده می کنم و وقتی پیاز داغ طلایی شد، کمی دارچین و فلفل افزوده و تفت کوچکی داده، سپس پیاز داغ و مقدار کافی عصاره مرغ را به سوپ اضافه می کنم. تا حالا حتما سوپ جا افتاده است. نشان سوپ جا افتاده لعاب دار بودن آن است. نمک و جعفری ریز خرد شده و زعفران دم کرده را اضافه کرده و خوب سوپ را هم زده و شعله را خاموش می کنم.

وقتی سوپ از قل زدن افتاد، آبلیمو را اضافه می کنم.

علت اضافه کردن جعفری در آخر پخت این است که حرارت زیاد عطر جعفری را از بین می برد. با همان حرارت، جعفری به اندازه کافی می پزد و نیازی به قل زدن نیست.

البته اگر برای مریض سوپ بیزم، پیاز داغ و ادویه ها حذف می شود و فقط کمی کره می افزایم.

در صورت تمایل، قارچ خرد شده را قبل از اضافه نمودن پیاز داغ، داخل سوپ می ریزم. البته ذائقه خانواده ام قارچ را می پسندد، اما در سوپ نذری قارچ نمی ریزم چون ممکن است همگان طعم آن را نپسندند.

مطمئن هستم همه شما دوستان عزیز دست پخت خوبی دارید. هدف من به اشتراک گذاشتن تجربه ام بود. لطفا مرا از نظرات و تجربیات مفید خود مستفیض فرمایید.




پی نوشت:عکس سوپ سفید را از آرشیو دست پخت هایم بیرون کشیده ام. در فرصت مناسب این پست با عکس مرتبط مصور خواهد شد.




نظرات 18 + ارسال نظر
مینو پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:57 ق.ظ http://milad321.blogfa.com

سلام
ممنون از این دستور پخت۰سعی میکنم فردا درست کنم۰من هم سوپ جو خیلی دوست دارم۰

خوشحالم اگه کمکی کرده باشم.

برای تو پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:25 ق.ظ http://www.dearlover.blogfa.com

تشکر از اموزشت چقدر از درست کردن عصاره مرغت خوشم امد

خوشحالم که خوشتون اومده!

رایحه پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:54 ق.ظ http://mazandaranbahar63.blogfa.com

من در وبلاگ صحرا خوانده بودم مرغ وقتی جوش آمد و دو سه دقیقه جوشید آبش را خالی کنید و دوباره برای پخت آب اضافه کنید و یا اینکه سرخش کنید.با اینکار طعم خوبی به مرغ داده می شود.من از آن به بعد همیشه اینکار را انجام میدهم.باعث خوش طعم تر شدن و یکجوری!!!!!!شدن مرغ می شود.
منظورم اینه که اصلا" آب مرغش شفاف تر می شود.
نخود سبز هم خوشمزه است ولی همه پسند نیست.
من از استاک قلم گوساله هم استفاده می کنم.
من در همچین سوپی شیر میریزم.
طعم تازه جعفری بی نظیر است.
حتما" امتحان می کنم.

فرمایشتون متینه! اون در مورد خوراک مرغه! کف روی عصاره هم برای همین گرفته میشه.
راستش نخودفرنگی رو من تو ماکارونی یا حتی لازانیا و پیتزا و دورچین مرغ می ریزم اما تو سوپ دوست ندارم البته تو سوپ بچه ها و بیمارها میریزم.
عکس سوپ سفیده باشیر!

soso پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:35 ق.ظ

مرسی از آموزشت می خواستم بدونم جو خیلی زمان می بره تا بپزه و اینکه از قبل مثل حبوبات باید خیس بخوره ؟ امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید

جو پوست کنده رو از شب قبل باید خیس کرد اما جو پرک رو من نیم ساعت زودتر خیس می کنم.
جو پرک چون نازکتره زود پخته میشه و لعاب میده تقریبا دو ساعت اما جو کامل سه چهار ساعتی طول می کشه که جا بیفته.
در هر دو صورت حرارت باید ملایم باشه.

سپیده پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:45 ق.ظ

به به
مرسی واسه دستور عزیزم

روزهای روشنم پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:30 ق.ظ http://sarahsilence.blogfa.com

خدایا منو ببخش بابت غذاهایی که به خانواده ام میدم خیلی خوب بود حتما استفاده می کنم سوپهای من همیشه شل و ول میشه الان دلیلش رو فهمیدم.

یه کم بیشتر بذارید بپزه. اگه از جو پوست کنده استفاده می کنید بذارید از شب قبل خیس بخوره . کلا جو پرک پختش نصف جو کامل وثت می بره.

نوا پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:40 ق.ظ

تاحالا اصلا ازدارچین به عنوان ادویه سوپ استفاده نکردم حتما امتحان میکنم

دیگه ب هیچ کسی پوشیده نیست که من عاشق دارچینم!
میشه شاخه شم انداخت و آخر سر از تو سوپ درش آورد.

توت فرنگی پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:32 ق.ظ http://setayeshgar58.blogfa.com/

به به ، خسته نباشی، چه دیزاینی ، با این دستوری که دادی مشخصه باید خوشمزه باشه ، گرچه خب من متخصص خوردن سوپ جو هستم

روزی میرسه که شما هم از ماهرترین آشپزهای دنیا شید

بیتا پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:08 ب.ظ

خوشمزه ترین سوپ دنیاست
نوووش جونت ومرسی که مارو هم شریک کردی

لطف دارید.

پیرامید پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:37 ب.ظ http://lifeformyself.blogsky.com

هوممم... باید خیلی خوشمزه باشه

تا حالا که همه دوست داشتند.

amine پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:34 ب.ظ http://www.donyayeman1.blogsky.com

مرسی بابت راهنماییت آفرین جان. به مامان گفتم داخل آب مرغ سبزیجات هم بریزد که خوش طعم شود. دقت کن به مامان گفتم.

هیچ طعمی به پای طعم غذاهای مادرها نمی رسد. خدا سایه شان را روی سرتان نگه دارد.

رویای 58 پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:04 ب.ظ http://roya5849.blogfa.com

مرسی از آموزشت.بووووووووووووووس

لطف دارید

مینا جمعه 3 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:31 ق.ظ

سلام
این سوپ با آدم حرف میزنه
من باردارم دلم خواست کیو بایدببینممممم:((
سوپ جوی من که هیچوقت لذیذ نمیشه
دستورای مختلفی امتحان کردم
ولی دستورپخت سوپ شما به نظر میاد کارش درست باشه
امتحان میکنم ونتیجه شم بهتون میگم
راستی شرمنده که همیشه خاموش میخونمتون
سعی میکنم من بعد روشن بشم

از آشنایی شما خوشحالم.
مشهد تشریف دارید تا بپزم و خدمتتون بیارم؟

فرید جمعه 3 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 06:31 ب.ظ http://molkeasheghi.blogfa.com/

این سوپ واقعا دل از انسان می بره.

مینا شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 12:44 ق.ظ

قربان محبت شماعزیزم
ممنوننننن
من ساکن رشت هستم وهرزمان شمال تشریف آوردید درخدمت شماهستم

ممنونم. لطف دارید. ان شاءالله به خوشی و سلامتی فارغ شید.

گلی شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:05 ق.ظ

به این تجربه ها خیلی نیاز داشتیم از لطفتون ممنونیم بانوی هنرمند

خواهش می کنم.

یلدا شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:24 ق.ظ

,وای افرین جان اصلن باور م نمی شود که یک پست پر وپیمان را به سوپ جادوییت اختصاص دادی....بی نهایت منونم .خداوند پدر عزیز وبرادر جوانتان را رحمت کند.امین

ممنون از دعای خیرتون.
انجام وظیفه بود.
قول های من دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره

مرضیه یکشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:40 ب.ظ httphttp://ghadaghan1.mihanblog.com/

سلام .خیلی ممنون.
به به عجب دیزاینی.
انشالله سرفرصت میپزم .
ممنون از اشتراک تجربیاتتون.

قابل شما رو نداشت!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد